Strona główna SMIL Strona główna SMIL

Praca Członków SMIL na Pikniku Lotniczym Góraszka 2004

Współpraca Stowarzyszenia z Fundacją "Polskie Orły" zaowocowała możliwością pracy na rzecz organizatora dla członków i sympatyków SMIL podczas Międzynarodowego Pikniku Lotniczego "Góraszka 2004". Mający doświadczenie z dwóch poprzednich Pikników, członkowie Zarządu Jakub Kulecki i Kamil Brach objęli funkcję Koordynatora Wystawy Statycznej i Szefa Opiekunów Lotniczych. W ramach zespołu Wystawy Statycznej swoje doświadczenie poszerzali, Adam Dziubiński oraz chcący wstąpić w nasze szeregi Piotr Kępa. Kolejnym samodzielnym zadaniem przydzielonym człowiekowi rekomendowanemu przez SMIL było funkcja Koordynatora Paliwa pełniona przez członka współpracującego z nami Koła SAE.

Obowiązki

Każda z funkcji miała swoje obowiązki, wyzwania, ale i też "nagrody". Członkowie zespołu Wystawy Statycznej z Jakubem Kuleckim na czele zajmowała się zaprojektowaniem, wykonaniem i ustawieniem tablic informacyjnych o statkach powietrznych umieszczonych na wprost terenu dla publiczności. Wcześniej prezes Stowarzyszenia zaprojektował rozmieszczenie i wymiary poszczególnych stanowisk, a także rozplanował ustawienie samolotów i śmigłowców na stanowiskach. W czasie trwania Pikniku do zadań zespołu należało czuwanie nad odpowiednim ustawieniem statków, pomoc logistyczna przy przebazowywaniu szybowców do pokazów oraz organizacja ruchu w rejonie wystawy statycznej. Zespół odpowiadał również za koordynację obecności gości VIP na terenie stoisk statków powietrznych.

Adam Dziubiński i Piotr Kępa brali również czynny udział w przygotowaniu samolotów Kolekcji Muzealnej należących do Fundacji "Polskie Orły" do prezentacji podczas Pikniku, a także czynnie uczestniczyli w przekołowywaniu ww. statków na przydzielone im stanowiska. Wszystko to pod okiem doświadczonego pilota i mechanika, Zbigniewa Korneluka.

Do zadań Koordynatora Paliwa należało koordynowanie ilości tankowań statków powietrznych uczestniczących w pokazie dynamicznym Pikniku zgodnie z ustalonym wcześnie bilansem paliwowym. Odpowiedzialność więc olbrzymia. W tym roku była to szczególnie ciężka praca gdyż aura nie oszczędziła terenu lądowiska i ciężkie cysterny Petrolotu co raz grzęzły w miękkiej murawie utrudniając "naszemu człowiekowi" wykonywanie zaplanowanego harmonogramu. Ostatnią z objętych przez nas funkcji było stanowisko Szefa Opiekunów Lotniczych. Do zadań Kamila Bracha należało wszystko co związane było z obecnością zaproszonych załóg krajowych i zagranicznych uczestniczących w Pikniku Lotniczym. Dotyczyło to zarówno podziału obowiązków pomiędzy opiekunów jak i organizacja i koordynacja transportu załóg i materiałów po terenie lądowiska, a także tak przyziemnych spraw jak wyżywienie czy zakwaterowanie pilotów i mechaników. Obowiązków w rzeczywistości było o wiele więcej i obejmowały one wiele zagadnień logistycznych występujących podczas organizacji takiej imprezy masowej.

Co z tego mieliśmy?

Napisaliśmy wiele o obowiązkach czas teraz na odrobinę przyjemności jaka spotkała członków i sympatyków SMIL.

Pierwszym i najważniejszym to możliwość przebywania przy statkach powietrznych, które na innych pokazach oglądamy zza płotków oddzielających publiczność. Możliwość zajrzenia w każde miejsce, obejrzenia zarówno znanych oldtimerów jak i nowoczesnych samolotów akrobacyjnych. Spotkania i rozmowy z pilotami, mistrzami świata w akrobacjach zespołowych i indywidualnych, utytułowanych ludzi lotnictwa, właścicielami nietuzinkowych maszyn. Poznanie detali konstrukcyjnych i praca przy samolotach. Niektórzy z nas mieli szansę wykonania lotów akrobacji zespołowej na pokładzie szybowca L-13 Blanik, inni zdobywali przestworza na pokładzie Bo-105 Bolkow, inni choć nie wzbili się w powietrze mogli uczestniczyć w przekołowywaniu, siedząc w kokpitach tak znanych maszyn jak CSS-13 czy Jak 18. A na wszystkich chętnych czekał w poniedziałek lot śmigłowcem Bell 407 i zapoznanie się z wszystkimi możliwościami jakie daje taki śmigłowiec w powietrzu.

Ostatnim z prezentów jakie mieli otrzymać członkowie i sympatycy SMIL uczestniczący w pracach przy Międzynarodowym Pikniku Lotniczym "Góraszka 2004" miał być lot zapoznawczy samolotem TS-8 Bies z pilotem Zbigniewem Kornelukiem... niestety... dzień wcześniej Zbyszek zginął w wypadku za sterami tego znanego wszystkim polskiego samolotu historycznego.


Powrót do Kroniki
www.smil.org.pl | mapa strony | e-poczta
Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa
al. Krakowska 110/114 bud. S pok. 12; 02-256 Warszawa
Wersja polska