Strona główna SMIL Strona główna SMIL

SMIL na XLIV plenarnym posiedzeniu
Krajowej Rady Lotnictwa
(26.09.2003)

W dniu 26 września 2003 roku delegaci Zarządu: Jakub Kulecki, Kamil Brach, Marcin Trajer, zostali zaproszeni przez sekretarza Krajowej Rady Lotnictwa, pana Tomasza Hypkiego na XLIV plenarne posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa, które zostało zorganizowane na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w malowniczej scenerii dawnego lotniska Rakowice - Czyżyny.
Było to wydarzenie o tyle precedensowe, że posiedzenia Krajowej Rady Lotnictwa są zamknięte dla osób, które nie należą do KRL. Zaproszenie na posiedzenie wiązało się również z zaproszeniem nas na pokład samolotu An-26 o numerze taktycznym 1407, którym część z członków KRL przybyło z Warszawy do Krakowa. Dało nam to dodatkowe 90 minut na wymianę zdań ze współpasażerami.

Na rampie An-26
fot.1 Prezes Jakub Kulecki i wiceprezes Kamil Brach na rampie An-26 po wylądowaniu w Krakowie.
Dyrektor K. Radwan
fot.2 Dyrektor Muzeum Krzysztof Radwan miał tego dnia powody do dumy.
Mewa
fot.3 Trzeci z samolotów, który po 40 latach przerwy wylądował na lotnisku Rakowice-Czyżyny.

Posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa odbyło się na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdyż w tamtym miejscu, jak w soczewce skupiają się w tym roku trzy znamienne jubileusze: 100 lat lotnictwa, 85 lat lotnictwa polskiego i 40 lat Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Akrobacja Wojciecha Krupy i Tomasza Kołaszewskiego
fot.4 PZL P.11c choć nie latał, to i tak było go słychać!
Akrobacja Wojciecha Krupy i Tomasza Kołaszewskiego
fot.5 Wojciech Krupa i Tomasz Kołaszewski dali popis akrobacji jaką widziano tu w latach 30 XX wieku.
Zespół Żelazny na MPL Góraszka2003
fot.6 Akrobacje trzech samolotów spiętych łańcuchami w wykonaniu zespołu Żelazny na MPL w Góraszce w 2003 roku.

Gospodarzem uroczystości był dyrektor muzeum p. Krzysztof Radwan, który w krótkim przemówieniu streścił ponad 90 letnią historię lotniska Rakowice-Czyżyny, które na naszych oczach znowu "ożyło". O godzinie 10:30, po 40 latach, po raz pierwszy na terenie lotniska wylądował samolot - PZL-104 "Wilga", z pilotem Wojciechem Ochockim, należąca do Aeroklubu Krakowskiego. Wspaniale było zobaczyć kołującą za samochodem "follow me" maszynę w tym historycznym miejscu. Kolejno na rakowickim lotnisku lądowała jeszcze Cessna oraz PZL M20 " Mewa".
Gdy wydawało się, że to już koniec, na niebie pojawiły się jeszcze dwa, czerwone samoloty: Zlin 526 F i Zlin 526 AFS znanego w Polsce zespołu "Żelazny". Wykonały nad głowami zebranych zapierający dech w piersiach pokaz akrobacyjny. Prawdopobnie, gdyby nie czerwcowa tragedia, zespół pokazałby szlagierowy numer słynnej "Trójki", pilotów z eskadry myśliwskiej II Pułku Lotniczego, który stacjonował w latach międzywojennych na rakowickim lotnisku, lot i akrobacje trzech samolotach spiętych ze sobą linkami. Również i te dwa samoloty wylądowały na terenie muzeum jako pełnoprawnym polskim lotnisku. Zwieńczeniem "ożywienia" lotniska było uruchomienie silnika samolotu PZL P. 11c będącego na codzień eksponatem muzeum.

Przedstawiciele SMIL
fot.7 Przedstawiciele SMIL na uroczystościach.
Referuje prezes Kulecki
fot.8 Prezes Kulecki referuje członkom KRL idee przyświecające twórcom SMILu.
Zebranie
fot.9 Nasz materiał informacyjny wywołał bardzo duże zainteresowanie wśród obecnych.

Gdy wszyscy udali się na poczęstunek, wysłannicy SMILu nie próżnowali. To był czas na nawiązanie znajomości i kontaktów z ludźmi, których pomoc jest nieoceniona dla tak młodego stowarzyszenia jak SMIL. Po części związanej z obchodami 40 lecia muzeum, członkowie Krajowej Rady Lotnictwa udali się na posiedzenie. To w czasie posiedzenia mieliśmy mieć swoje pięć minut (dosłownie i w przenośni). Prezes Jakub Kulecki przedstawił zebranym członkom KRL-u naszą inicjatywę, założenia i cele jakie sobie postawiliśmy tworząc SMIL, nasze dotychczasowe dokonania i przedstawił plany na przyszłość. Wśród obecnych rozprowadziliśmy materiał informacyjny o stowarzyszeniu, jaki przygotowaliśmy z tej okazji. Folder spotkał się z dużym zainteresowaniem obecnych, co powinno napawać optymizmem na przyszłość. Zarząd Krajowej Rady Lotnictwa bardzo przychylnie odniosła się do naszej inicjatywy i zaoferowała pomoc w naszych działaniach.

koło An-26
fot.10 Znów w Warszawie... Obyśmy mieli zawsze taką prędkość jak to koło Antonova.

Po oficjalnym zakończeniu obrad mieliśmy jeszcze trochę czasu na rozmowy z poszczególnymi członkami KRL na temat współpracy między reprezentowanymi przez nich podmiotami, a Stowarzyszeniem Młodych Inżynierów Lotnictwa.

Mamy nadzieję, że nasza podróż do Krakowa pomoże nam w poważnym zaistnieniu w elitarnym gronie osób związanych z lataniem i branżą lotniczą.

Autorzy zdjęć:
1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 - Marcin Trajer
6 - Aleksander Dmowski, 18.06.2003, Góraszka
7 - przedstawiciel klubu modelarzy z Kraśnika
10 - Kamil Brach

Powrót do Kroniki
www.smil.org.pl | mapa strony | e-poczta
Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa
al. Krakowska 110/114 bud. S pok. 12; 02-256 Warszawa
Wersja polska