Strona główna SMIL Strona główna SMIL

VII Piknik Naukowy Polskiego Radia BIS

Kadłub
Nauka poprzez zabawę.
Jednym z celi Pikniku jest wywołanie na twarzach dzieci
takich pięknych uśmiechów
Detale
Fragmenty struktur lotniczych
Kadłub
Kadłub PW-5 też miał swoich sympatyków. Może to przyszli piloci?
Giroskopy
Giroskopy. Stanowisko małe, ale budzące wielkie zainteresowanie
Alfa
Zwycięska Alfa z zawodów SAE Aerodesign 2001

VII Piknik naukowy Polskiego Radia BIS odbył się 14 czerwca 2003 roku na terenie warszawskiego Nowego Miasta i Podzamcza (rysunki). Jest to największa tego typu plenerowa impreza w Europie. Według organizatorów wzięło w niej udział kilka tysięcy osób, średnio co minutę dokonywane było naukowe doświadczenie... Przed samym Piknikiem nasi przedstawiciele zachęcali do odwiedzenia naszego stoiska na antenie organizatora Pikniku - Polskiego Radia BIS. Także podczas trwania imprezy mieliśmy możliwość na żywo zachęcić słuchaczy do odwiedzenia naszego stanowiska (posłuchaj audycji). Na pikniku znaleźliśmy się w doborowym towarzystwie specjalistów reprezentujących różne dziedziny nauki, min. Centrum Badań Kosmicznych, Polskiej Akademii Nauk, Wojskowej Akademii Technicznej i Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, żeby wymienić tylko te najbardziej znane.

W trakcie Pikniku Naukowego wykorzystaliśmy nasze doświadczenia i eksponaty z VIII Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce. Biorąc jednak pod uwagę profil czerwcowego Pikniku, czyli propagowanie głównie wśród dzieci i młodzieży różnych dziedzin nauki pokazaliśmy także dwie niespodzianki, które okazały się być prawdziwym przebojem. Było to stanowisko do doświadczeń z giroskopami i aerodynamiczny tunel dymny do wizualizacji przepływów, ale o tym później.

Nasze pokazy były podzielone na 15 - 20 minutowe "występy", jednak bardzo szybko okazało się to prawie niemożliwe do zrealizowania z uwagi na bardzo licznie przybywającą publiczność. Zgodnie z planem odbywały się tylko pokazy tunelu dymnego, który wymagał "czasu na odpoczynek". Czasu na odpoczynek potrzebowali także prezentujący go z wielkim zaangażowaniem Kuba Kulecki i Kamil Brach. Pozostałe eksponaty i doświadczenia prezentowaliśmy już w sposób ciągły, w miarę, jak przychodzili do nas coraz to nowi zainteresowani.

Prezentowaliśmy także bogaty zbiór elementów struktur lotniczych: od stalowych goleni podwozi, poprzez duraluminiowe fragmenty skrzydeł po fragmenty wykonane z kompozytów. Pokazując te elementy chcieliśmy choć nieco odkryć tajemnice budowy samolotów i szybowców, które stanowią dla większości tylko zamkniętą, magiczną bryłę unoszącą się z hałasem w powietrzu. Nawet pokazywane na różnych pokazach lotniczych samoloty są odgradzane od oglądających barierkami uniemożliwiającymi bliższe do nich podejście, nie mówiąc już o zaglądnięciu do środka. U nas można było zobaczyć, na jakiej zasadzie działa układ sterowania lotką, zobaczyć, jak nituje i zgrzewa się konstrukcje metalowe oraz wykonuje konstrukcje kompozytowe.

Najmłodszym szczególnie przypadła do gustu możliwość wejścia do skorupy kadłuba szybowca PW-5. Choć był to kadłub po próbach statycznych, więc taki, który już swoje wytrzymał, wszyscy rodzice zgodnie podkreślali, że są pod wrażeniem jego "dziecioodporności" - w najbardziej "krytycznym" momencie skakało ich po nim aż sześcioro... Podczas, gdy dzieci radośnie bawiły się kadłubem dorośli mogli się dowiedzieć, z czego i w jaki sposób zbudowany jest kadłub oraz jaka jest historia powstania skonstruowanego na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej szybowca klasy światowej, jakim jest PW-5.

Doświadczenia z giroskopem były jednym z dwóch pokazów, które przyciągały najwięcej publiczności. Po "rozkręceniu" giroskopu pokazywaliśmy zainteresowanym, jak wisi on zawieszony za jeden koniec lub "tańczy" na linie. Następnie, po wzięciu urządzenia do ręki, każdy mógł się przekonać, jak duże są siły powodujące takie zachowanie giroskopu. Uczestnicy Pikniku mieli też możliwość samodzielnego wykonania pokazywanych uprzednio przez nas doświadczeń.

Prezentacji małego samolotu bezpilotowego z zawodów SAE AERODESIGN mogliśmy dokonać dzięki uprzejmości naszych kolegów z tego koła naukowego działającego na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Pokazywanym samolotem była zwycięska ALFA z 2001 roku. Model ma rozpiętość 2,82m, długość 1.7m. Napędzany sinlikiem OS'MAX .61 FX o pojemności 10cm3 Przy masie własnej 3,5kg samolot jest zdolny podnieść i bezpiecznie wylądować z 12kg obciążeniem. Dzięki swoim osiągom zwyciężył on zawody w 2001 roku zdobywając także nagrodę za największy podniesiony ciężar.

Tunel dymny
Tunel dymny i modele tunelowe
Tablica
Tablica z tkaninami i wypełniaczami
Rysunek
Najmłodsi brali udział w konkursie plastycznym - oto jeden z rysunków

Jedną z największych atrakcji wystawianych przez SMIL w czasie Pikniku Naukowego Polskiego Radia BIS był aerodynamiczny tunel dymny. Na codzień tunel ten jest elementem składowym stanowiska wizualizacyjnego opływ powietrza wokół wybranych kształtów za pomocą par rozgrzanego oleju i służy studentom wydziału MEiL P.W.
Wizualizacja w tunelu oraz komentarz prowadzących pokaz pozwolił na wytłumaczenie w przystępny sposób co to jest współczynnik siły nośnej i współczynnik oporu, jakie są między nimi zależności i jak kształtują się one przy zmianie kąta natarcia profilu. W obrazowy sposób pokazaliśmy jedną z metod która pozwala na opóźnienie zjawiska oderwania strug powietrza od powierzchni płata (odsysanie warstwy przyściennej), będącego bardzo niebezpiecznym wydarzeniem w czasie lotu.
Po profilu, przyszedł czas na pokaz zachowania się aerodynamicznego prostokątnej płytki. Taka płytka z powodzeniem imitowała dłoń wystawioną za okno samochodu lub kolejowego wagonu, ale także budynek... gdyż aerodynamika coraz częściej jest używana przez urbanistów do wyznaczania "mapy wiatrów" całych osiedli.
W tunelu aerodynamicznym, goście Pikniku, mogli zobaczyć opływ wokół spadochronu i dostrzec jakie zaburzenia w powietrzu wywołuje, a co za tym idzie jak wielki opór stawia aby skoczek dotarł cało na ziemię. Przy prezentacji tego modelu mogliśmy również pokazać w jaki sposób odbywa się kierowanie spadochronem.
Ostatnim punktem prezentacji w tunelu aerodynamicznym był akcent motoryzacyjny. Na przykładzie opływu modeli dwóch samochodów (Fiat 125p oraz VW "Garbus") pokazywaliśmy ślady aerodynamiczne pozostawiane za tymi dwoma rodzajami samochodów.

Oprócz tunelu dymnego, prezentowaliśmy trójwymiarowe modele w skali istniejących lub projektowanych samolotów, których dmuchania odbywają się w rzeczywistych tunelach aerodynamicznych. Prezentowaliśmy modele samolotów: Lim-6, PZL-230 "Skorpion", EM-10 "Bielik", YCC-001 RG "Karat". Na przykładzie tych modeli mogliśmy odwiedzającym nas ludziom przedstawić sposoby budowy modeli i materiały do niej używane na przestrzeni ostatnich 40 lat, a także przybliżyć historię samolotów których modele pokazywaliśmy.

Rok 2003 jest jubileuszowym, setnym rokiem pierwszego sterowanego lotu maszyny cięższej od powietrza. To właśnie 100 lat temu, 17 grudnia Whirlbur Wright na plażach w Kitty Hawk w Północnej Karolinie na samolocie FLYER dokonał pierwszego lotu na odległość 39,4m (130 stóp) w czasie 12s. Od tego czasu lotnictwo stało się motorem przemysłu umożliwiając w konsekwencji człowiekowi postawienie nogi na Księżycu. Do rocznicy Stulecia Lotnictwa nawiązywały pokazywane na naszym stoisku, wspomniane już fragmenty struktur lotniczych z różnych okresów rozwoju lotnictwa. Ponadto prezentacja komputerowa pozwoliła zainteresowanym zapoznać się z najważniejszymi konstrukcjami i wydarzeniami w historii lotnictwa.

Podziękowanie od Radia BIS
Podziękowanie od Radia BIS

Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy w ciekawy sposób dziedzinę techniki, która jest naszą pasją. Dla nas, zmęczonych całodniowym oprowadzaniem największą nagrodą były słowa pochwał, jakimi obdarzali nas liczni uczestnicy Pikniku oraz organizator Pikniku, Polskie Radio Bis.


Powrót do Kroniki
www.smil.org.pl | mapa strony | e-poczta
Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa
al. Krakowska 110/114 bud. S pok. 12; 02-256 Warszawa
Wersja polska