Strona główna SMIL Strona główna SMIL

Ciekawie o lotnictwie
XI Piknik Naukowy Polskiego Radia BIS

W dniu 26 maja 2007 roku odbył się 11 już Piknik Naukowy Radia Bis na warszawskim Podzamczu. Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa biorąc w nim aktywny udział zaprezentowało swoją działalność oraz przedstawiło swoje osiągnięcia. Liczne prezentacje prowadzone przez członków Stowarzyszenia zwracały baczną uwagę naszych gości. Wielu z nich interesowała działalność SMIL, wyeksponowane modele samolotów do badań w tunelach aerodynamicznych, a także technologia wytwarzania kompozytów.

tunel

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom gości oraz chcąc przybliżyć im podstawowe prawa i zjawiska aerodynamiki, zaprezentowaliśmy wizualizacyjny tunel aerodynamiczny własnej konstrukcji. Znaczącą rolę w ukończeniu tego projektu odegrała firma Stanley przekazując Stowarzyszeniu zestaw niezbędnych narzędzi ręcznych.

BOSCH
STANLEY

W naszym tunelu, dzięki wizualizacji goście mieli okazję zaobserwować zjawiska, które bada się w profesjonalnych tunelach aerodynamicznych. Chcąc zapoznać naszych gości z tematem, przygotowaliśmy specjalne tablice, na których wyjaśnione były m.in. zasady działania tuneli aerodynamicznych oraz odrobina matematycznych zależności. O odpowiedni przebieg doświadczeń dbał kolega Adam Dziubiński sprawnie obsługując tunel podczas, gdy koledzy: Paweł Ruchała i Michał Wysocki, przystępnie opisywali zachodzące zjawiska.

Równocześnie kolega Krzysztof Błasiak zdradzał gościom tajemnice technik kompozytowych opowiadając, jak z kawałka tkaniny i pianki PCV zrobić lekką płytę przekładkową - lżejszą, sztywniejszą i bardziej wytrzymałą, niż deska drewniana o tej samej grubości. Prezentacja tkanin szklanych oraz węglowych, które wykorzystuje się do budowy m.in. poduszkowca BRW-1 (konstruowanego przez członków Stowarzyszenia przy współpracy z Instytutem Lotnictwa) była kolejnym ważnym punktem w programie naszych prezentacji. Nasi goście byli bardzo zdumieni, że kawałek szmatki można przekształcić w twardą, odporną na uderzenia płytę. Aby nie być gołosłownym, udostępniliśmy gościom próbkę gotowej płyty zachęcając do jej zniszczenia. Wielu próbowało skacząc po niej, uderzając o pobliską studzienkę kanalizacyjną, czy próbując złamać "na kolanie". Udało się to tylko małemu chłopcu, który wedle zasady "nie siłą, lecz sposobem" oparł ją o studzienkę i uderzył. Ustawiona pod kątem płytka natychmiast ustąpiła. Całe doświadczenie warto było przeprowadzić choćby po to, by ujrzeć zdziwienie w oczach dorosłych. Próba sił potwierdzała to, o czym mówiliśmy podczas prezentacji - jaka jest różnica pomiędzy udarnością a wytrzymałością.

Poduszkowiec
Poduszkowiec

Na naszym stoisku prezentowaliśmy również modele profili lotniczych, obok których nikt nie przeszedł obojętnie. Dysponowaliśmy wypożyczonymi z Laboratorium Aerodynamiki wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa profilami wraz z mechanizacją. Zasadę działania klap oraz slotów ciekawie tłumaczyli koledzy: Paweł Maroński oraz Dariusz Ejmocki. Męska część gości z łezką w oku rozpoznawała model sławnego już samolotu PZL-230 Skorpion (wypożyczony dzięki uprzejmości wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej) oraz wdawała się w konstruktywne dyskusje ze SMILową "załogą". Ponadto, dzięki uprzejmości Instytutu Lotnictwa, naszą ekspozycję wzbogacały modele tunelowe samolotów AS-2, I-22 Iryda oraz Kobra 2000, które wzbudzały nie mniejsze emocje niż Skorpion.

Najbardziej efektownym elementem prezentacji SMIL był dynamiczny pokaz poduszkowca będącego własnością zaprzyjaźnionego z nami Instytutu Lotnictwa. W związku z tym, że członkowie Stowarzyszenia budują swoją własną konstrukcję oraz korzystają z wiedzy i pomocy pracowników IL, dbając wzajemnie o dobre imię obu instytucji, zaprosiliśmy Instytut do naszego stoiska, prezentując jego materiały marketingowe oraz organizując możliwość prezentacji poduszkowca zbudowanego przez jego pracowników.

Poduszkowiec
Poduszkowiec

Po pokazie dynamicznym goście mieli możliwość obejrzenia poduszkowca BRW-1 w fazie budowy, zapoznania się z jego konstrukcją oraz poznania zasady działania takiego pojazdu. Nie mogliśmy nie zaznaczyć roli Instytutu Lotnictwa przy realizacji tego projektu oraz pomocy nam okazywanej.

tunel

Czas na Pikniku upłynął nam szybko i nie wiedzieć kiedy trzeba było zacząć się pakować i odjeżdżać w kierunku siedziby Stowarzyszenia. Uczestnictwo w 11. Pikniku Naukowym Radia BIS dało nam wiele radości i odrobinę dumy z naszych osiągnięć. Jesteśmy pewni, że za rok bogatsi o nowe doświadczenia, znów zagościmy na Podzamczu, by wciąż opowiadać o naszej pasji - lotnictwie.

Specjalne podziękowania dla:
  • Instytutu Lotnictwa w Warszawie za ścisłą współpracę, pomoc, oraz modele tunelowe
  • firmy Stanley Works za dostarczone narzędzia ręczne
  • firmy Skan-Mir II za usługi poligraficzne
  • Laboratorium Zakładu Aerodynamiki wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej za dostarczone modele tunelowe oraz profile lotnicze
  • firmy Robert Bosch Sp. z o.o.
Obsługę stoiska SMIL stanowili:
    Członkowie zarządu
  • Adam Dziubiński - członek Zarządu
  • Paweł Ruchała -wiceprezes Stowarzyszenia
    Członkowie zwyczajni
  • Krzysztof Błasiak
  • Michał Wysocki
    Członkowie wspierający
  • Hubert Siudziński
    Aplikanci
  • Dariusz Ejmocki
  • Paweł Maroński
  • Marika Warszawa
tekst: Michał S. Wysocki

 
Powrót do Kroniki
www.smil.org.pl | mapa strony | e-poczta
Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa
al. Krakowska 110/114 bud. S pok. 12; 02-256 Warszawa
Wersja polska